background-image

Ducati 1200R

Mooi, mooier, Ducati. Er zijn vele motoren die mooi zijn, slechts weinigen spreke zo tot de verbeelding als een motor van Ducati. De Ducati 1200R is een typisch voorbeeld van een typisch Italiaanse traditie. Dit is pure kracht. Je hoeft er nog geeneens op zitten of er mee te rijden om te weten dat deze tweewieler meer in huis heeft dan de standaard motor. Met 152 pk en een koppel van 125 Nm voldoet deze motor aan de meeste wilde dromen van elke motorliefhebber. De Öhlins vering en Brembo-remmen amken de Ducati helemaal af.

Miguel Galluzzi

Visueel gezien is deze Ducati trouw gebleven aan de originele M900 van Miguel Galluzzi, hoewel de lijn dit jaar al 25 jaar oud is. En net als het origineel reageert de Ducati goed op milde aanpassingen. Maar wat gebeurt er wanneer je het customizen overlaat aan een team van jonge, gemotiveerde en innovatieve ploeg motorliefhebbers? Als de heren in kwestie ook nog eens het diamantatelier van München bestieren kunnen er hele interessante dingen gebeuren.

Nog unieker

De heren hebben de volledige trucendoos opengegooid met een verbluffend eindresultaat. De Ducati 1200R is van zichzelf al een uniek exemplaar. Dat was dan ook de reden dat de meest in het oog springende onderdelen ongewijzigd blijven. Zo bleef de tank behouden, net als het voorspatbord en de koplamp. Wat wel stevig onder handen werd genomen was het staartstuk.
In plaats van het orginele staartstuk kwam er een op maat gemaakt alternatief. Een met de hand gestikte zit van runderleder werd er bovenop geplaatst en het geheel rust op een subframe. Natuurlijk betekende het nabewerken van de achterkant dat heel wat bedradingscomponenten ineens nergens naartoe konden gaan, dus moesten ze verplaatst worden.

Maatwerk

Aan het puntige uiteinde van de Ducati is er een op maat gemaakte top triple klem gemonteerd, samen met een set CNC-vormige clip-ons van Gilles Tooling. Ze hebben de kap van de koplamp ingekort om deze te kunnen plaatsen en deze zijn verzonken in een reeks Motogadget-knipperlichten. Aan de achterzijde van de Ducati zien we een reeks discrete LED's als richtingaanwijzers en achterlichten. Ze worden aangevuld met Rizoma-goodies, namelijk de CNC-bewerkte koppeling- en remreservoirs, de achterste kentekenplaathouder en motorafdekkingen. De rearsets zijn van Ducabike en de hendels zijn Ducati Performance-onderdelen.

Frame met 24 karaat goud

De nabewerking heeft deze tweewieler een nog agressievere en compactere uiterlijk gegeven dan ooit tevoren. Maar het is de lak die het echt laat uitkomen. Het team heeft geselecteerde bits op handige wijze opnieuw gemaakt en vervolgens een laag van 24 karaat goud aan het frame toegevoegd. Al met al is het resultaat niets minder dan verbluffend. Een ding is echter zeker, van deze Ducati bestaat er maar één.

Ducati 1200R